WORKSHOPS

 
G-uld _stemn1.JPG

G-ULD

«Moderne plantefarging» 

G-uld forteller om hvordan hobbyen plantefarging ble startskuddet til et hobbyfirma, hvor målsetningen bl.a. var å få historien rundt plantefarging ut til folk i en moderne kontekst. Om hvordan hobbyfirmaet har vokst og blitt et realt firma med de utfordringene det medbringer.

Om hverdagen med vakre farger, deilige opplevelser, garn og strikk.

Ta med: Du trenger ikke å ta med noe til dette foredraget.

Tid: Lørdag 31.08, 10:30 - 12:00

Antall: 100 deltagere

Møterom: Munkholmen

Pris: 0,- inkludert i festivalpass/lørdagspass

 
DSC_7040.jpg

STRIKKEZILLA

«Kurs i magic loop» 

Magic Loop – teknikken som gjør at du kan strikke sokker, votter, ermer og ben rundt uten å bruke settpinner. Når du får dreisen på det kan du strikke to (eller flere) på en gang! Ganske nyttig for å få sokkene like, og for å slippe å miste motivasjonen når oppskriften sier gjør det samme på det andre ermet.

Ta med: En lang rundpinne med myk vaier (80-100cm), 3,5-7 mm. Ta også med passende garn til pinnene som er lett å rekke opp, gjerne to nøster i ulike farger.

Tid: Lørdag 31.08, 12:00 - 14:00

Antall: 12 deltagere

Møterom: Bakklandet

Pris: 379,-

 
DSC_2553.jpg

STRIKKEZILLA

«Workshop i mobilfoto» 

De beste bildene tas med kameraet du har. Det er likevel alltid greit å vite hva som er lurt å gjøre med tanke på lys, utsnitt, farger og enkel etterbehandling. Tina er utdannet fotograf, har en forkjærlighet for enkle løsninger og er ivrig bruker av mobilkameraet. Denne workshopen tar for seg tips og triks til hvordan å ta gode bilder med mobilen i hverdagen, med oppgaver som skal løses med den nye kunnskapen.

Ta med: Ta med deg en kameratelefon og strøm. PS: det er en fordel med facebookkonto for å kunne få tilbakemeldinger etter kurset.

Tid: Lørdag 31.08, 15:00 - 17:00

Antall: 12 deltagere

Møterom: Bakklandet

Pris: 379,-

 
Ravelrykurs_v2 -2.jpg

BLADET GARN

«Oppdag Raverly» 

Ta med deg noe av det vakre garnet som ligger i lageret ditt, som du ikke vet hva du skal strikke av (eller kjøp noe nytt på markedsplassen!). Denne workshopen vil gå igjennom en del av Ravelrys mange funksjoner, som for eksempel hvordan du legger inn lageret ditt og søker etter mønster som passer perfekt til ditt garn! Vi tar et skikkelig dypdykk ned i Ravelrys fantastiske søkefunksjon og ser også på mange av de andre funksjonene!

Ta med: Du vil trenge en smarttelefon eller en laptop du kan bruke for å komme inn på Ravelry med.

Tid: Lørdag 31.08, 12:15 - 14:45

Antall: 20 deltagere

Møterom: Austråt

Pris: 379,-

 
knitography_IMG_3559.JPG

KNITOGRAPHY

«Votteteknikker»  

I denne workshopen vil vi ta for oss anatomien, oppbyggingen og teknikkene for strikking av tradisjonelle votter. Tema som Latvisk fletteteknikk, thumb gusset/tommelhull/tommelkile, “magic loop metoden”, felling og dekorasjonsteknikker. Strikkerne burde på forhånd kunne å legge opp, strikke rett og vrang, rundstrikk og ha innsikt i å jobbe med flere farger.

Ta med: Settpinner og rundpinne i 80 cm eller 100 cm i str. 2,5 mm - 3,5 mm. Ta også med to farger garn, det anbefales f.eks Rauma finullgarn.

Tid: Lørdag 31.08, 10:30 - 12:00

Antall: 25 deltagere

Møterom: Austråt

Pris: 379,-

 
knitography_IMG_2419.jpg

KNITOGRAPHY

«Hvordan lese og bruke engelske strikkemønstre»  

Selv om man er en erfaren strikker, kan engelskspråklige strikkeoppskrifter være noe nedslående og uforståelige.

Denne workshopen vil gi deg mange nye muligheter innen strikking ved å forklare og å knekke koden for strukturen i engelskspråklige strikkemønstre. Den vil hjelpe deg å forklare sammenhengene mellom norske og engelske ord og begreper som brukes i strikking, samt forklare de engelske og amerikanske måleenheter for vekt og tykkelse på garn og materialer og redskaper.

Du vil også få mange nyttige referanser til ressurser til som hjelper deg til å lykkes med nærmest hvilket som helst strikkeprosjekt etter workshopen, inkludert hvordan man søker opp og laster ned engelske strikkeoppskrifter.

Ta med: Du trenger ikke å ta med noe til denne workshopen.

Tid: Lørdag 31.08, 15:00 - 16:30

Antall: 35 deltagere

Møterom: Austråt

Pris: 379,-

 
broderi-kurs-plystre.jpg

PLYSTRE

«Moderne broderi på strikkeplagg» 

Gi strikkeplagget ditt det lille ekstra. Ved hjelp av modern broderi med enkle teknikker, kan du gi nytt liv eller tilføre noe ekstra til favorittgenseren din.  Kurset gir deg en innføring i enkle broderiteknikker, som kan hjelpe deg å friske opp garderoben. 

Ta med: Et plagg du ønsker å brodere på. På kurset vil du få tildelt et broderikit med nål, broderitråd og broderiring.

Tid: Lørdag 31.08, 12:15 - 15:00

Antall: 10 deltagere

Møterom: Lade

Pris: 379,- + 100,- for utstyr.

 
embroideryrobot.jpg

MAJA STABEL

«Brodering på klær» 

På festivalen skal Maja holde en broderi workshop hvor hun lærer bort å brodere med en kantan nål. Kantan nål er en japansk broderinål som er veldig enkel og kjapp å brodere med. Du får brodere et av Maja's motiv på en t-skjorte og ta med deg denne hjem etterpå.

Ta med: Du trenger ikke å medbringe noe til workshop'en; alle vil FÅ en hvit t-skjorte å brodere på og det vil være broderitråd å brodere med samt utlån av kantan nåler og broderiramme.

Tid: Lørdag 31.08, 10:00 - 12:00

Antall: 10 deltagere

Møterom: Lade

Pris: 379,- + 100,- for utstyr.

 
DSC_4603.jpg

LENE HOLME SAMSØE

«Lær deg å strikke bladstrikk» 

Bladmønstre er et av mine favorittmønstre. De ser så fine og avanserte ut, men i virkeligheten er det lett å strikke. Jeg forteller om det som er typisk for bladmønstre, hvordan de kan brukes til å gi plagget fasong, og også om symmetriske felling og økninger som gir et bedre resultat både for bladmønster og strikk generelt. Deretter skal vi strikke Bellalue, og du får en oppskrift for både små og store.

Ta med: Strømpepinne str. 4 mm og 4,5 mm. Du får garnet du trenger til å strikke lua.

Tid: Lørdag 31.08, 12:00 - 14:45

Antall: 35 deltagere

Møterom: Bakklandet

Pris: 379,-

 
FOTO: Kristin Støylen

FOTO: Kristin Støylen

RAUMA GARN

«Rauma garn - et foredrag om fabrikken og produksjon» 

På lørdag vil Tuva holde et foredrag om Rauma Ullvarefabrikk, fabrikkens historie, produksjon av norsk ull og hvordan Rauma Garn jobber i dag. Tuva jobber som designer på fabrikken og svarer gjerne på spørsmål og tar imot tips, tanker, ris og ros.

Ta med: Du trenger ikke å ta med noe til dette foredraget.

Tid: Lørdag 31.08, 12:00 - 13:00

Antall: 100 deltagere

Møterom: Munkholmen

Pris: 0,- inkludert i festivalpass/lørdagspass

 
strikkidinefarger_samlebilde2.jpg

PICKLES X DAGNY

«Strikk i dine farger» 

Under åpningsfesten kommer selveste Farge Dagny å forteller sammen med Pickles om deres utrolig inspirerende bok – «Strikk i dine farger»! Vi gleder oss, og mer informasjon kommer! Dette foredraget blir inkludert i prisen om du kjøper festivalpass!

Ta med: Du trenger ikke å ta med noe til dette foredraget.

Tid: Åpningfest - fredag kveld

Antall: 200 deltagere

Møterom: Hovedsal

Pris: 0,- inkludert i åpningsbillett på fredag